Voorbereidende Opdracht
Reflectieformulier beeldend onderwijs
Een situatie waar ik sta te wachten is meestal op dezelfde
plek op iedere doordeweekse dag. Ik sta namelijk elke dag te wachten op de
trein. Niet heel lang en meestal kom ik wel iemand tegen met wie ik een beetje
kan kletsen, maar toch… niet helemaal ideaal. De houding die ik meestal heb is
gewoon rechtopstaand en met me handen de riemen vast die om mijn schouders
zitten van mijn tas.
Haast heb ik meestal niet, als de trein gewoon op tijd rijdt
wat niet altijd het geval is natuurlijk. Dan heb ik gewoon alle tijd. Als de
trein vertraging heeft dan moet ik me haasten wanneer ik aan kom op het station
waar ik naartoe moet.
Schetsen
Procesfoto's zijn te vinden in het reflectieformulier
Reflectieformulier beeldend onderwijs
opdrachtomschrijving: Monument der Wachtende
naam student: Daan de Vries
Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook
duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf
voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge
waardering), maar dat hoeft niet.
component
|
beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
Geef
aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel
daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
De inhoud
van de opdracht was om een wachtend persoon uit te beelden. In de
bovenstaande procesfoto’s is goed te zien dat ik een wachtend persoon
geprobeerd heb te creëren.
|
x
|
||||
vorm
|
Leg
aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar
in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Vorm omdat
je door de vorm kan zien wat het figuur aan het doen is namelijk: wachten.
|
x
|
||||
materie
|
Met
welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal?
Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja
waarom?
We hebben
gebruik gemaakt van klei, had er heel lang geleden al eens mee gewerkt en dat
ging niet altijd even goed. Dit keer ging het, voor mijn gevoel, erg goed!
Vind dat ik een mooi beeldje heb gemaakt en dat het materiaal goed te
vervormen was naar de vorm die ik wilde.
|
x
|
||||
beschouwing
|
Welke
beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke
beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke
voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en
de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel
detailfoto’s toevoegen).
De beelden
die ik gebruikt hebt voor het beeldje zijn herinneringen en voorbeelden van
mensen die aan het wachten zijn. Opgezocht op Google. Die beelden hebben
duidelijk gemaakt hoe wachtende mensen eruit zien. Vaak steunen ze ergens op,
of kijken ze op hun horloge. Waar je heel goed uit op kunt maken is dat hij
aan het wachten is doordat mijn beeldje op een bankje zit met zijn hoofd
steunend op zijn vuist.
|
x
|
||||
werkwijze
|
Had
je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je
daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Heb wel
eens eerder met klei gewerkt maar dat is te lang geleden om te bedenken welke
techniek ik heb geleerd die ik eerder niet kende. Een techniek die ik voor
mijn gevoel überhaupt nog niet kende was dat de klei die wij gebruikte heel
makkelijk te vormen was en heel fijn was in het gebruik.
|
x
|
||||
onderzoek
|
Beschrijf
en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke
keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit
proces meegenomen?
Al snel
wist ik wat voor beeld ik wilde maken, ik wilde iemand maken die op een
bankje zat en na een lange dag school net zijn trein heeft gemist, we kennen
allemaal dat gevoel.. Bij de onderstaande 2 foto’s kan je duidelijk zien waar
het op moet gaan lijken.
Omdat je
bij de 2 bovenstaande foto’s kan zien dat de voeten erg groot zijn in
vergelijking met de rest van het lijf heb ik die als eerst geprobeerd wat
realistischer te laten lijken. Ik heb de voeten wat korter gemaakt en heb een
duidelijker hoofd weten te vormen.
Toen de
romp en het signatuur duidelijk te herkennen was begon ik met de details
beter weer te geven. Ik probeerde iets van een kapsel te creëren, het
verschil tussen de jas en de handen duidelijk te maken en om te laten zien
dat het een student is heb ik een tas gemaakt die het beeldje op zijn rug
draagt.
De 5
andere componenten komen er goed in terug aangezien het een herkenbaar en
mooi beeld is geworden.
|
x
|
||||
eindoordeel:
|
||||||
Wat vind
je geslaagd? Leg uit.
|
Ik vind de
opdracht geslaagd omdat ik het een mooi en herkenbaar beeld vond. Het zag er
goed uit en de details maakten het beeld mooier.
|
|||||
Wat kon
beter? Waarom?
|
Misschien
het beeld uit 1 geheel maken. De tas en de 2 stukjes bank aan beide zijde van
het beeldje heb ik later toegevoegd.
|
Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt
als inspiratiebron. Geef van minimaal één door
jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.
beeld
|
functie(s)
|
beschrijving
|
|
De functie van deze afbeelding spreekt voor
zichzelf. Door middel van deze afbeelding heb ik duidelijk nog meer inspiratie
gekregen voor mijn beeldje.
|
Deze afbeelding laat zien dat een wachtend
persoon daar meestal geen zin in heeft. Het is niet leuk om te wachten, het
kost tijd en meestal is het tijd waar je niet zoveel nuttigs mee doet.
|
Hallo Daan,
BeantwoordenVerwijderenJe kunt aan je reflectie zien dat je aandacht aan de opdracht hebt besteed. De voorbereidende opdracht is uitgebreid beschreven en uitgewerkt. Ik vind het leuk om feedback op deze opdracht te geven, omdat ik naast je zat deze les. Het was duidelijk dat je het lastig vond, maar toch ging je snel aan de slag. De procesfoto's met de beschrijvingen geven een goed beeld van het proces. Dit heb je duidelijk beschreven. Sommige aspecten in het reflectieformulier zijn erg kort beschreven. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik ook niet zo snel zou weten wat je er dan nog aan moet toevoegen. Het lijkt niet alsof er iets mist. Het is kort maar krachtig. Ik zou zelf eerder de rode tekst uit het reflectieformulier halen, maar dat is persoonlijk.
Groetjes,
Rachel