donderdag 23 oktober 2014

Reflectieformulier 'Monument der Wachtende'

Voorbereidende Opdracht 
Een situatie waar ik sta te wachten is meestal op dezelfde plek op iedere doordeweekse dag. Ik sta namelijk elke dag te wachten op de trein. Niet heel lang en meestal kom ik wel iemand tegen met wie ik een beetje kan kletsen, maar toch… niet helemaal ideaal. De houding die ik meestal heb is gewoon rechtopstaand en met me handen de riemen vast die om mijn schouders zitten van mijn tas.
Haast heb ik meestal niet, als de trein gewoon op tijd rijdt wat niet altijd het geval is natuurlijk. Dan heb ik gewoon alle tijd. Als de trein vertraging heeft dan moet ik me haasten wanneer ik aan kom op het station waar ik naartoe moet.




Schetsen




Procesfoto's zijn te vinden in het reflectieformulier 





Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: Monument der Wachtende      
naam student:  Daan de Vries

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
De inhoud van de opdracht was om een wachtend persoon uit te beelden. In de bovenstaande procesfoto’s is goed te zien dat ik een wachtend persoon geprobeerd heb te creëren.





x
vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Vorm omdat je door de vorm kan zien wat het figuur aan het doen is namelijk: wachten.





x

materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
We hebben gebruik gemaakt van klei, had er heel lang geleden al eens mee gewerkt en dat ging niet altijd even goed. Dit keer ging het, voor mijn gevoel, erg goed! Vind dat ik een mooi beeldje heb gemaakt en dat het materiaal goed te vervormen was naar de vorm die ik wilde.




x

beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
De beelden die ik gebruikt hebt voor het beeldje zijn herinneringen en voorbeelden van mensen die aan het wachten zijn. Opgezocht op Google. Die beelden hebben duidelijk gemaakt hoe wachtende mensen eruit zien. Vaak steunen ze ergens op, of kijken ze op hun horloge. Waar je heel goed uit op kunt maken is dat hij aan het wachten is doordat mijn beeldje op een bankje zit met zijn hoofd steunend op zijn vuist.



x

werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Heb wel eens eerder met klei gewerkt maar dat is te lang geleden om te bedenken welke techniek ik heb geleerd die ik eerder niet kende. Een techniek die ik voor mijn gevoel überhaupt nog niet kende was dat de klei die wij gebruikte heel makkelijk te vormen was en heel fijn was in het gebruik.



x


onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?

Al snel wist ik wat voor beeld ik wilde maken, ik wilde iemand maken die op een bankje zat en na een lange dag school net zijn trein heeft gemist, we kennen allemaal dat gevoel.. Bij de onderstaande 2 foto’s kan je duidelijk zien waar het op moet gaan lijken.




Omdat je bij de 2 bovenstaande foto’s kan zien dat de voeten erg groot zijn in vergelijking met de rest van het lijf heb ik die als eerst geprobeerd wat realistischer te laten lijken. Ik heb de voeten wat korter gemaakt en heb een duidelijker hoofd weten te vormen.




Toen de romp en het signatuur duidelijk te herkennen was begon ik met de details beter weer te geven. Ik probeerde iets van een kapsel te creëren, het verschil tussen de jas en de handen duidelijk te maken en om te laten zien dat het een student is heb ik een tas gemaakt die het beeldje op zijn rug draagt. 






De 5 andere componenten komen er goed in terug aangezien het een herkenbaar en mooi beeld is geworden.







x
eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.



Ik vind de opdracht geslaagd omdat ik het een mooi en herkenbaar beeld vond. Het zag er goed uit en de details maakten het beeld mooier.
Wat kon beter? Waarom?


Misschien het beeld uit 1 geheel maken. De tas en de 2 stukjes bank aan beide zijde van het beeldje heb ik later toegevoegd.



Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

beeld
functie(s)
beschrijving

 De functie van deze afbeelding spreekt voor zichzelf. Door middel van deze afbeelding heb ik duidelijk nog meer inspiratie gekregen voor mijn beeldje. 
Deze afbeelding laat zien dat een wachtend persoon daar meestal geen zin in heeft. Het is niet leuk om te wachten, het kost tijd en meestal is het tijd waar je niet zoveel nuttigs mee doet. 


1 opmerking:

  1. Hallo Daan,
    Je kunt aan je reflectie zien dat je aandacht aan de opdracht hebt besteed. De voorbereidende opdracht is uitgebreid beschreven en uitgewerkt. Ik vind het leuk om feedback op deze opdracht te geven, omdat ik naast je zat deze les. Het was duidelijk dat je het lastig vond, maar toch ging je snel aan de slag. De procesfoto's met de beschrijvingen geven een goed beeld van het proces. Dit heb je duidelijk beschreven. Sommige aspecten in het reflectieformulier zijn erg kort beschreven. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik ook niet zo snel zou weten wat je er dan nog aan moet toevoegen. Het lijkt niet alsof er iets mist. Het is kort maar krachtig. Ik zou zelf eerder de rode tekst uit het reflectieformulier halen, maar dat is persoonlijk.
    Groetjes,
    Rachel

    BeantwoordenVerwijderen