woensdag 1 oktober 2014

Opdracht herfstpark



Hieronder de voorbereidende opdracht, de procesfoto's zijn opgenomen het reflectieformulier. 

Zelf ga ik zeker wel eens naar een park, mijn vriendin woont in Breda en daar heb je een ontzettend mooi en gezellig stadspark waar we gewoon wel eens heen gaan om lekker te gaan liggen, muziekje te luisteren en tot rust te komen. Het meest bijzondere park is het park bij de Eiffeltoren. Het is zo'n mooi park en tegelijk het prachtige uitzicht op de Eiffeltoren is echt geweldig. 
Ik denk dat het park bij de Eiffeltoren er hetzelfde uitziet als in de zomer en in de lente, dat heeft ermee te maken omdat er altijd toeristen op af komen. Wanneer er toeristen komen en het hele park ligt onder de bladeren dan maak je geen goede indruk.
Andere mooie parken is het stadspark van mijn woonplaats Nijkerk ,het geweldige vondelpark en het vliegerveld in Amersfoort. 

Stadspark Breda


Park met uitzicht op de Eiffeltoren 


Stadspark Nijkerk 

Vliegerveld Amersfoort 

Vondelpark Amsterdam


Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: Schilder met plakkaatverf een stadspark in herfstsferen. Geef het park een realistisch karakter.
naam student: Daan de Vries

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
De inhoud van de opdracht heb ik geprobeerd te verwerken de bomen in herfstachtige kleuren te maken. Het was voor mij de eerste keer dat ik les kreeg in tekenen met diepte en kleur technieken, dus dat vond ik nog wel moeilijk.

x



vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Proberen verschillende licht nuances aan te brengen door de lucht verschillende kleuren blauw te maken. Ruimteperspectief door de bomen dieper of minder diep in de grond te zetten, naar voren te halen of naar achter te plaatsen.


x


materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Ik heb gewerkt met een penseel, een wat groffere kwast en met verschillende kleuren verf. Meer materialen om een schilderij te maken is niet echt nodig.




x
beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).

Onderaan


x


werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Nee, wat ik net zei is het diep op verschillende beeldaspecten helemaal nieuw voor mij. Op de middelbare school deden wij niet zoveel aan kunstvakken en al helemaal niet aan schilderen.











onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
                                          
Heb eerst verschillende kleuren gepakt zodat ik die goed kon mengen om mooie herfstkleuren te krijgen.












Heb eerst geprobeerd duidelijk een horizon proberen te maken.













Daarna heb ik geprobeerd door middel van meerdere kleuren samen te voegen een wat meer herfstachtige kleur aan de bomen te geven.












Dit is het eind resultaat. Het kan veel beter, maar ik vond het voor de eerste keer toch wel een aardig eindresultaat. 

20140905_123856.jpg wordt weergegeven


3


eindoordeel:
3
Wat vind je geslaagd? Leg uit.



Ik vind geslaagd dat ik tot een eindresultaat ben gekomen waar je wel wat in herkent. Het is absoluut niet hoe het zou moeten zijn maar voor een eerste keer ben ik best wel tevreden.

Wat kon beter? Waarom?


Verschillende kleurnuances maken en het echt op het voorbeeld laten lijken.



Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

beeld
functie(s)
beschrijving
Dit plaatje was eerlijkheidshalve niet de foto die ik heb gebruikt als landschap om na te tekenen. Maar het lijkt er wel heel erg op.
De functie van het schilderij is een handvat te creëren zodat ik als student een mooi schilderij kan maken
Op deze foto zie je een heel mooi landschap. Heel mooi vind ik om te zien dat de schaduwen een mooi effect hebben op de rest van het beeld. Het brengt een extra dimensie aan het schilderij. Het is niet echt een herfstplaatje. Maar komt er voor mij wel in voor, omdat dit voortkomt uit de herfst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten