Hieronder de voorbereidende opdracht, de procesfoto's zijn opgenomen het reflectieformulier.
Zelf ga ik zeker wel eens naar een park, mijn vriendin
woont in Breda en daar heb je een ontzettend mooi en gezellig stadspark waar we
gewoon wel eens heen gaan om lekker te gaan liggen, muziekje te luisteren en
tot rust te komen. Het meest bijzondere park is het park bij de Eiffeltoren.
Het is zo'n mooi park en tegelijk het prachtige uitzicht op de Eiffeltoren is
echt geweldig.
Ik denk dat het park bij de Eiffeltoren er hetzelfde
uitziet als in de zomer en in de lente, dat heeft ermee te maken omdat er
altijd toeristen op af komen. Wanneer er toeristen komen en het hele park ligt
onder de bladeren dan maak je geen goede indruk.
Andere mooie parken is het stadspark van mijn woonplaats
Nijkerk ,het geweldige vondelpark en het vliegerveld in Amersfoort.
Stadspark Breda |
Park met uitzicht op de Eiffeltoren |
Stadspark Nijkerk |
Vliegerveld Amersfoort |
Vondelpark Amsterdam |
Reflectieformulier beeldend onderwijs
opdrachtomschrijving: Schilder met plakkaatverf een stadspark in
herfstsferen. Geef het park een realistisch karakter.
naam student: Daan de Vries
Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk
de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke
component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar
dat hoeft niet.
component
|
beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
Geef
aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel
daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
De inhoud
van de opdracht heb ik geprobeerd te verwerken de bomen in herfstachtige
kleuren te maken. Het was voor mij de eerste keer dat ik les kreeg in tekenen
met diepte en kleur technieken, dus dat vond ik nog wel moeilijk.
|
x
|
||||
vorm
|
Leg
aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar
in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Proberen
verschillende licht nuances aan te brengen door de lucht verschillende
kleuren blauw te maken. Ruimteperspectief door de bomen dieper of minder diep
in de grond te zetten, naar voren te halen of naar achter te plaatsen.
|
x
|
||||
materie
|
Met
welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal?
Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja
waarom?
Ik heb
gewerkt met een penseel, een wat groffere kwast en met verschillende kleuren
verf. Meer materialen om een schilderij te maken is niet echt nodig.
|
x
|
||||
beschouwing
|
Welke
beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke
beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke
voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en
de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel
detailfoto’s toevoegen).
Onderaan |
x
|
||||
werkwijze
|
Had
je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je
daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Nee, wat
ik net zei is het diep op verschillende beeldaspecten helemaal nieuw voor
mij. Op de middelbare school deden wij niet zoveel aan kunstvakken en al
helemaal niet aan schilderen.
|
|||||
onderzoek
|
Beschrijf
en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke
keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit
proces meegenomen?
Heb eerst verschillende
kleuren gepakt zodat ik die goed kon mengen om mooie herfstkleuren te krijgen.
Heb eerst geprobeerd duidelijk een horizon proberen te maken.
Daarna heb ik geprobeerd door middel van meerdere kleuren samen te voegen een wat meer herfstachtige kleur aan de bomen te geven.
Dit is het eind resultaat. Het kan veel beter, maar ik vond het voor de eerste keer toch wel een aardig eindresultaat.
|
3
|
||||
eindoordeel:
|
3
|
|||||
Wat vind
je geslaagd? Leg uit.
|
Ik vind
geslaagd dat ik tot een eindresultaat ben gekomen waar je wel wat in herkent.
Het is absoluut niet hoe het zou moeten zijn maar voor een eerste keer ben ik
best wel tevreden.
|
|||||
Wat kon
beter? Waarom?
|
Verschillende
kleurnuances maken en het echt op het voorbeeld laten lijken.
|
Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt
als inspiratiebron. Geef van minimaal één door
jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.
beeld
|
functie(s)
|
beschrijving
|
Dit plaatje was eerlijkheidshalve niet de
foto die ik heb gebruikt als landschap om na te tekenen. Maar het lijkt er
wel heel erg op.
|
De functie
van het schilderij is een handvat te creëren zodat ik als student een mooi
schilderij kan maken
|
Op deze
foto zie je een heel mooi landschap. Heel mooi vind ik om te zien dat de
schaduwen een mooi effect hebben op de rest van het beeld. Het brengt een
extra dimensie aan het schilderij. Het is niet echt een herfstplaatje. Maar
komt er voor mij wel in voor, omdat dit voortkomt uit de herfst.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten