woensdag 1 oktober 2014

Luisteropdracht Muziek

Aan de hand van het stappenplan heb ik geprobeerd een goede luisteropdracht te maken. Hopelijk kan ik deze ook op mijn stageschool doen zodat ik ook echt kan kijken of het een goede luisteropdracht is.


1. Het nummer dat ik heb gekozen voor mijn luisteropdracht is het nummer ''Feeling Good'' van Michael Bublé. Het is een prachtig nummer met 1 van de beste intro's ooit. Je voelt de spanning opbouwen en ineens staat die daar met zijn mooie Frank Sinatra achtige stem! Waardoor het nummer zo goed is komt onder andere door het fantastische werk van het orkest.

De luisterstijl die ik het meeste bij dit stuk vind passen is creatief luisteren. Wanneer ik dit nummer luister, en dat doe ik vaak, denk ik aan een groot feest met allemaal mooie mensen in galakleding, dure champagne en ontzettend veel elegantie. Zou het ook begrijpen wanneer mensen er musicerend naar luisteren aangezien het melodisch ook ontzettend goed in elkaar zit en er veel instrumenten in voor komen.


2. Kinderen luisteren er denk ik ook op die manier naar. Dit nummer vraagt denk ik best wel wat van de muzikale kennis van kinderen, er gebeurt veel en tegelijk. Maar wanneer ze dit nummer kunnen ''ontleden'' schieten ze wel omhoog qua muzikale kennis.


3. Goede luistervragen bij dit nummer kunnen zijn.

  • Wat voor beeld het roept het bij je op? 
  • Is het een hoog of laag nummer? 
  • Komt er veel herhaling in voor? 
  • Is het een origineel liedje of is het een 1-in-een-dozijn nummer?
  • Welke instrumenten hoor je en kan je die natekenen? 
  • Wat voor dier zou je bij dit nummer denken?
  • In welke situatie zou jij dit nummer opzetten? (Denk aan emotie, dagdeel, vakantie, etc. etc.)
  • Hoe zou je op dit nummer kunnen dansen? 

4. Wat de leerlingen deze les leren is vooral goed luisteren naar een nummer en erachter komen dat er heel veel instrumenten voor nodig zijn om een liedje te maken.

5. Als opening zou ik dit liedje klaar zetten bij de intro. Het begint namelijk met een ''bang''. Ik sta op de gang met de muis in mijn hand en wanneer de kinderen klaar zitten klik ik op de muis en schrikken ze zich waarschijnlijk een hoedje. Daarna laat ik het nummer nog zo'n 10 seconde doorgaan en begin ik mijn les. 


6. Hoe ik deze opdracht door de kinderen uit zou laten werken is:
  • Door ze in groepjes van 4 allemaal eerst 1 keer naar het liedje te laten luisteren. Op die manier kunnen ze zelf ook aandachtiger luisteren, Het gaat dan alleen om de eerste minuut van het liedje, de opdracht gaat niet over het hele nummer want dan zouden ze 5 minuten moeten luisteren, krijg je waarschijnlijk niet voor elkaar. 
  • Daarna maken ze de opdrachten. 
  • Wanneer ze daar mee klaar zijn luisteren ze nog een keer naar het liedje en gaan ze per groepje 4 luistervragen maken. 
  • Dan gaat elk groepje zijn papier met vragen doorgeven aan het volgende groepje zodat die ze gaat beantwoorden. Dus groepje 2 beantwoort de vragen van groepje 1, groepje 3 van groepje 2, groepje 4 van groepje 3 enz. enz. 
  • Ieder groepje die vragen maakt moet ook de antwoorden opschrijven. Na 5 minuten wordt het antwoordblad doorgegeven aan het desbetreffende groepje en die gaat dan de vragen nakijken en daar hebben de groepjes ook 5 minuten de tijd voor.

7. Voor het nabespreken zou ik klassikaal de antwoorden doornemen. Op die manier kan iedereen zien waar ze de fout in zijn gegaan en wat ze juist wel goed hebben gedaan. Als je het op deze manier doet maak je ook nog eens gebruik van cooperatief leren.


Ik heb feedback aan Donia gevraagd, zij had niet veel aan te merken op de luisteropdracht. Alleen een link van het liedje erbij zetten aangezien er heel veel versies te vinden zijn op YouTube.

Michael Bublé - Feeling Good

Zelf heb ik ook feedback geven bij Donia haar luisteropdracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten