donderdag 23 oktober 2014

Feedbackformulier Instructiefilm

Feedbackformulier Instructiefilm BP 1.1.1. Kunstvaardig
Jouw naam is: Daan de Vries
Ik heb een instructiefilm bekeken met de werkvorm:
Vertelpantomime
Deze film is gemaakt door de volgende studenten:

Irene van Doornik, Laurie Kist, Kine Stolwijk en Lotte van Wessel.
De film is een goed middel om aankomende leerkrachten te ondersteunen bij het aanbieden van een drama/dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25 – 30 leerlingen

Onvoldoende
Voldoende
goed
Motivatie:

Er wordt goed uitgelegd wat het spel inhoudt. Alleen wordt er in het filmpje aangegeven dat het vooral voor een onderbouwgroep is, voor een bovenbouwgroep wordt er niet echt uitgelegd hoe je dat zou moeten doen?

Duidelijk wordt hoe een aankomende leerkracht deze drama/ dans werkvorm aan kan bieden aan een bovenbouw klas van het basisonderwijs: Een leek zou door de getoonde stappen te volgen tot een dergelijke uitvoering van de werkvorm moeten kunnen komen
Onvoldoende
Voldoende
goed
Motivatie:
Er wordt heel duidelijk uitgelegd waar je op moet letten als leerkracht en hoe je leerlingen die er even niet zo zin in hebben weer mee kunt krijgen. In het midden zit wel een heel lang stuk met uitleg zonder dat in beeld verschijnt wat er precies uitgelegd worden. Daardoor vond ik het moeilijk om te horen wat er uitgelegd werd aangezien er op beeld heel veel gebeurde.
In de film is de onderstaande informatie verwerkt:
  • De naam van de werkvorm, met een korte toelichting van de werkvorm
  • Mogelijke lesdoelen  (zie dramadoelstellingen H2.2 van het dramaboek ‘Kijk op Spel’)
  • Welke bron is gekozen n.a.v. het thema van de Kinderboekenweek van dit jaar
  • Hoe deze bron is verwerkt in de uitvoering van de werkvorm
  • Welke voorbereidingen er nodig zijn om deze werkvorm met 25 – 30 leerlingen uit te voeren
Onvoldoende




x

x
Voldoende


x
goed
x






x
Motivatie:

Overall dus een voldoende. Lesdoelen worden niet echt gegeven. In het hele filmpje zie ik, helaas, niks terug van de kinderboekenweek. Er wordt wel heel duidelijk uitgelegd hoe je als leerkracht dit onderdeel zo goed mogelijk kan laten spelen.

In de film is de onderstaande informatie verwerkt
  • Wie welke productierol op zich heeft genomen.
  • De datum
  • Het doel van de film (Beroepsproduct 1.1.1 Drama)
  • De naam van de Hogeschool.
Onvoldoende
Voldoende

x
goed
x

x
x
Motivatie:
Je hoort duidelijk dat de stem is die uitlegt Laurie is. Da datum kan je vinden door te kijken wanneer het filmpje is geüpload op YouTube, om dat er expliciet bij te zetten lijkt me niet nodig. Het doel van de film is bij iedereen hetzelfde. Mensen die nog nooit van deze drama vorm hebben gehoord een beeld te geven van het onderdeel waardoor ze dat daarna zelf zouden kunnen doen.  
Alle deelnemers van een subgroep zijn zichtbaar aanwezig in de film en spelen een rol. 
Onvoldoende
Voldoende
goed
Motivatie:
Iedereen komt voor in het filmpje.


In de instructiefilm zijn de volgende ‘scenes’ te herkennen:
  • De werkvorm-in-werking-scene
Studenten laten de werkvorm zien, zoals deze na de voorbereiding en oefening, in de klas uitgevoerd kan worden.
  • De detail-scenes
In een aantal heel korte scenes, laat steeds een detail zien waar je bij de uitvoering van de werkvorm in een bovenbouwgroep, op moet letten. Zie het boek ‘Kijk op Spel’ voor deze informatie.

Onvoldoende
Voldoende




x
goed

x
Motivatie:

Het is prima en duidelijk, ze laten de werkvorm duidelijk zien. Alleen het 2de deel laten ze niet per onderdeel zien. Het groepje heeft het eigenlijk in 1 groot filmpje allemaal bij elkaar gegooid waardoor je de verschillende aandachtspunten niet echt goed kunt onderscheiden.

De film heeft een prettig tempo en is boeiend, prikkelend voor de doelgroep.
Onvoldoende
Voldoende
goed
Motivatie:
Het middenstuk duurt echt lang zonder echte variatie. Daardoor verloor ik mijn aandacht en weet ik niet precies wat er daar werd verteld. Het hoofddoel van het filmpje is voor mij daarentegen wel heel duidelijk dus het is hartstikke geslaagd.
Op de instructiefilm heeft de student middels een quadblogsessie van medestudenten commentaar ontvangen en verwerkt. Het commentaar wordt geschreven op basis van de bovenstaande punten.

Motivatie:

De film duurt tussen de 4 en 5  minuten.
Ja/nee


Geen opmerkingen:

Een reactie posten