donderdag 23 oktober 2014

Eigen feedback instrucitefilmpje Hoorspel.

Inleiding

Binnen onze samenleving is drama en theater natuurlijk erg belangrijk. Door middel van drama, en dat begint al op de basisschool, leren kinderen zichzelf te uiten. Dat doen ze natuurlijk niet alleen door middel, en tijdens, het vak drama. Maar drama leert betekenis geven aan verschillende uitdrukkingen van mensen. Wanneer iemand gebogen voorover staat, kan dat zoveel verschillende betekenissen hebben. Door drama leer je dat te herkennen en kennen. Wanneer je drama leuk en mooi vindt, vind je dat meestal ook van theater. Theater is ontzettend belangrijk om je in te verdiepen en er voor open te staan. Theater zorgt ervoor dat je dingen vanuit een andere invalshoek ziet staan en door middel van toneel en drama verschillende verhalen, film, gebeurtenissen etc. etc. gaat begrijpen. De 2 begrippen, theater en drama, zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Het vak drama betekent voor mij opluchting en even lekker bezig zijn met wat anders. Op school zit je toch vaak op een stoel en ben je aan het opletten wat de docent zegt, wat natuurlijk gewoon goed is, maar bij drama kan je even lekker bezig zijn. Gewoon je tas aan de kant gooien en jezelf uitten en gek doen. Mijn visie over drama is positief. Het is een fijn en ook ontzettend belangrijk vak, kinderen leren verschillende emoties te herkennen waardoor ze een ander kind kunnen steunen. Naarmate je ouder wordt ontwikkel je dit. De kennis van drama breidt zich op dit moment uit bij mij. Eerst had ik er niet zo veel mee, en met eerst bedoel ik op de basisschool, maar naarmate ik ouder ben geworden en op mijn vorige opleiding(en), heb ik geleerd hoeveel je kan bereiken met expressie, intonatie, beweging, rondlopen. Mensen blijven gefocust en zien jou ook in een ander perspectief. 

Reflectie

Samen met Jacco Heijblom, Judith Priester, Esther Koelewijn en Leon Graafland heb ik een instructiefilmpje gemaakt voor de dramavorm ‘Het hoorspel’. De bedoeling van dit filmpje was om andere leerkrachten, die nog nooit van het hoorspel hebben gehoord, uit te leggen hoe je het hoorspel samen met een klas kan maken en doen.
Het maken van het filmpje ging vrij goed. Toen we vorige week een middag vrij waren hebben we via Astrid een lokaal weten te regelen en daar een hele middag aan dit filmpje gewerkt. De taakverdeling was vrij duidelijk, van te voren hebben we op het bord geschreven welke stappen we moesten doorlopen om het filmpje te maken. Door die stappen hadden we een structuur en houvast zodat we snel en goed konden opnemen en later het filmpje konden monteren.
Het filmpje heeft volgens mij heel goed zijn doel bereikt. Het enige jammere wat ik aan het filmpje vind is dat er tussendoor niet een tekst komt met wat er nu toegelicht wordt. Verder wordt er stap voor stap uitgelegd hoe je het hoorspel leuk kan maken en in welke verschillende vormen je het hoorspel aan kinderen uit kan leggen en uit kan voeren.

Evaluatie samenwerking

De samenwerking tussen Jacco, Judith, Esther, Leon en mij ging goed. Jacco had zijn camera en vriendin meegenomen, Judith haar goede humeur, Esther haar aanstekende lach, ik mijn leidinggevende capaciteiten en Leon, tsja Leon… die had ze krukken mee.

Nee, alle gekheid op een stokje. De samenwerking ging vlekkeloos. Toen we binnenkwamen in het lokaal hebben we meteen alle tafels en stoelen aan de kant geschoven zodat we veel ruimte hadden om op te nemen. Vervolgens werd er op het bord geschreven welke stappen we zouden doorlopen, dus in welke volgorde wij het filmpje zouden gaan maken. Eenmaal klaar met het stappenplan gingen we meteen goed en gericht aan het werk. Elke stap van het stappenplan werd vanuit verschillende hoeken opgenomen en iedereen in het groepje deed erg goed mee. Al met al zijn we anderhalf uur bezig geweest en één ieder heeft zeker een aandeel gehad in het maken van het filmpje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten