Inleiding
Binnen onze samenleving is drama en theater natuurlijk erg
belangrijk. Door middel van drama, en dat begint al op de basisschool, leren
kinderen zichzelf te uiten. Dat doen ze natuurlijk niet alleen door middel, en tijdens,
het vak drama. Maar drama leert betekenis geven aan verschillende uitdrukkingen
van mensen. Wanneer iemand gebogen voorover staat, kan dat zoveel verschillende
betekenissen hebben. Door drama leer je dat te herkennen en kennen. Wanneer je
drama leuk en mooi vindt, vind je dat meestal ook van theater. Theater is
ontzettend belangrijk om je in te verdiepen en er voor open te staan. Theater
zorgt ervoor dat je dingen vanuit een andere invalshoek ziet staan en door
middel van toneel en drama verschillende verhalen, film, gebeurtenissen etc.
etc. gaat begrijpen. De 2 begrippen, theater en drama, zijn onlosmakelijk met
elkaar verbonden.
Het vak drama betekent voor mij opluchting en even lekker
bezig zijn met wat anders. Op school zit je toch vaak op een stoel en ben je
aan het opletten wat de docent zegt, wat natuurlijk gewoon goed is, maar bij
drama kan je even lekker bezig zijn. Gewoon je tas aan de kant gooien en jezelf
uitten en gek doen. Mijn visie over drama is positief. Het is een fijn en ook
ontzettend belangrijk vak, kinderen leren verschillende emoties te herkennen
waardoor ze een ander kind kunnen steunen. Naarmate je ouder wordt ontwikkel je
dit. De kennis van drama breidt zich op dit moment uit bij mij. Eerst had ik er
niet zo veel mee, en met eerst bedoel ik op de basisschool, maar naarmate ik
ouder ben geworden en op mijn vorige opleiding(en), heb ik geleerd hoeveel je
kan bereiken met expressie, intonatie, beweging, rondlopen. Mensen blijven
gefocust en zien jou ook in een ander perspectief.
Reflectie
Samen met Jacco Heijblom, Judith Priester, Esther Koelewijn
en Leon Graafland heb ik een instructiefilmpje gemaakt voor de dramavorm ‘Het
hoorspel’. De bedoeling van dit filmpje was om andere leerkrachten, die nog
nooit van het hoorspel hebben gehoord, uit te leggen hoe je het hoorspel samen
met een klas kan maken en doen.
Het maken van het filmpje ging vrij goed. Toen we vorige
week een middag vrij waren hebben we via Astrid een lokaal weten te regelen en
daar een hele middag aan dit filmpje gewerkt. De taakverdeling was vrij
duidelijk, van te voren hebben we op het bord geschreven welke stappen we
moesten doorlopen om het filmpje te maken. Door die stappen hadden we een
structuur en houvast zodat we snel en goed konden opnemen en later het filmpje
konden monteren.
Het filmpje heeft volgens mij heel goed zijn doel bereikt.
Het enige jammere wat ik aan het filmpje vind is dat er tussendoor niet een
tekst komt met wat er nu toegelicht wordt. Verder wordt er stap voor stap
uitgelegd hoe je het hoorspel leuk kan maken en in welke verschillende vormen
je het hoorspel aan kinderen uit kan leggen en uit kan voeren.
Evaluatie
samenwerking
De samenwerking tussen Jacco, Judith, Esther, Leon en mij
ging goed. Jacco had zijn camera en vriendin meegenomen, Judith haar goede
humeur, Esther haar aanstekende lach, ik mijn leidinggevende capaciteiten en
Leon, tsja Leon… die had ze krukken mee.
Nee, alle gekheid op een stokje. De samenwerking ging
vlekkeloos. Toen we binnenkwamen in het lokaal hebben we meteen alle tafels en
stoelen aan de kant geschoven zodat we veel ruimte hadden om op te nemen.
Vervolgens werd er op het bord geschreven welke stappen we zouden doorlopen,
dus in welke volgorde wij het filmpje zouden gaan maken. Eenmaal klaar met het
stappenplan gingen we meteen goed en gericht aan het werk. Elke stap van het
stappenplan werd vanuit verschillende hoeken opgenomen en iedereen in het
groepje deed erg goed mee. Al met al zijn we anderhalf uur bezig geweest en één
ieder heeft zeker een aandeel gehad in het maken van het filmpje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten