zondag 5 oktober 2014

Reflectieformulier Beeldend Onderwijs

Hieronder de voorbereidende opdracht, de procesfoto's staan in het reflectieformulier. 

Bij een mythologisch figuur denk ik al snel aan een Fenix, komt omdat ik fan was van Pokémon en Harry Potter, maar vooral omdat het een mooi dier is. De krachten van een mythologisch dier zijn niet bij iedereen bekend, daarom is het een mythologisch dier. Het boeit je en wat die nou precies kan en wat die nou precies doet dat weet je niet.
De krachten van een mythologisch figuur zijn dan ook verschillend op te vatten. Nu is het bij een Fenix zo dat die uit de as herrijzen en vaak in vuur en vlam staan. Nu kan ik me voorstellen dat wanneer je iemand op straat vraagt: ‘Wat is een fenix?’ dat weinig mensen dat zullen weten, maar dat er bij iedereen wel een belletje gaat rinkelen.
Een fenix ziet eruit als een grote gevaarlijke vogel in vuur en vlam. Maar wanneer je aan mensen zult vragen en wanneer je dat aan mij vraagt zou ik zeggen dat een mythologisch figuur tot de verbeelding spreekt. De ene zal zeggen dat het een weerzinwekkend monster is dat mensen kan uitroeien of door een klap van zijn staart iets helemaal weg kan vagen. 

Een egel en een eend 


Een kippetje met slagtanden 

Een olifant en een aap


Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: Bozbezzbozzel
naam studenten: Eline & Daan. 

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.

We hebben 3 verschillende dieren in ons dier het ‘Hertifo’ gebruikt.

  - Hert
            - Vogel
            - Eend





 x
vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).

We hebben het beeldaspect vorm gebruikt. Dat zie je ook aan ons dier.





materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?

We hebben gewerkt met karton, het was stug materiaal maar wel goed mee te werken. Ook hebben we een stanleymes gebruikt om de vormen uit te snijden. Andere materialen waren niet nodig.




beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).

De vormen van de verschillende dieren wisten we zelf wel. Daar hadden wij niet echt voorbeelden voor nodig. Het enige voorbeeld dat we echt nodig hadden was de uitleg van Gerard om bepaalde vormen uit te snijden.




werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?

Wel eerder met stanleymessen gewerkt maar niet met karton. Wat we nieuw hebben ontdekt is dat wanneer je snijdt met een stanleymes je eerst een paar keer voor moet snijden en niet in 1 keer je vorm eruit moet willen halen.





onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?

 
Verschillende onderdeen op het karton getekend.  









Daarna de onderdelen uit het karton gesneden. 







Daarna de onderdelen in elkaar gezet. 












En het eindresultaat is verbluffend! 




 x
eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.



Het is een mooi en herkenbaar beest geworden waaruit de eerder genoemde 3 dieren duidelijk naar voren komen.

Wat kon beter? Waarom?

Samenwerking ging vlekkeloos, de details konden misschien wat mooier.




Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

beeld
functie(s)
beschrijving
Plaats hier de afbeelding van het beeld of verwijs naar het beeld dat ergens anders op je blog staat.
 -
We hadden bij dit onderdeel niet echt voorbeelden nodig. We wisten welk dier we wilde maken en de vormen die gebruikt zijn spreken voor zichzelf.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten