vrijdag 24 oktober 2014

Narren, Zotten en Dwazen

Voorbereidende opdracht 

De woorden narren, zotten en dwazen komen mij allemaal wel redelijk bekend voor. Een nar was een soort clown die de keizer van een rijk vroeger opvrolijkte. Een nar mocht veel en was altijd, als 1 van de weinige, in de buurt van de keizer.
Ik weet dat zot het Belgische woord voor gek, raar, vreemd etc. etc. is. Maar wat het vroeger was of wat het echt betekent, geen idee. En dwaas is het gewoon het Nederlandse woord voor iemand die raar doet. Of iemand die iets heel raars of vervelends uithaalt. Dan zeg je al gauw; ‘’Wat ben jij nou weer dwaas aan het doen?’’ of wanneer iemand een ongeluk veroorzaakt dan zeg je ook al snel; ‘’Wat is dat een dwaas zeg!’’.
Zelf verkleed ik me eigenlijk nauwelijks. Heb dit jaar voor het eerst carnaval gevierd en ik vond het maar niks eigenlijk. Slechte muziek, veels te veel bier, lelijke pakken en iedereen deed raar. Ik had een koeientrui aan en ik voelde me niet helemaal op me gemak. 

Foto's van narren, zotten en dwazen. 

Nar

Nar

Dwaas

Zot/nar

zot


Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving:  Narren, Zotten en Dwazen
naam student:  Daan de Vries

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
De opdracht van onze klas was dat wij met papier mache gingen werken in plaats van textiel. De bedoeling was om een masker te maken. De invulling van het masker was redelijk vrij. Het moest wel een beetje eng zijn.  





vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Vorm omdat je aan de vorm kan zien dat het een masker is.
Kleur omdat ik daarmee de verschillende onderdelen van het masker heb laten zien. De ogen hebben een andere kleur dan de mond, het haar heeft allemaal verschillende kleuren.





materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Het materiaal was papier mache, heb daar op de basisschool zeker vaker mee gewerkt en vond het maar niks. Het was vies en het lukte nooit zoals ik het wilde. Andere gereedschappen of materialen waren niet echt nodig. Met alleen dit materiaal was prima te werken.




beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
De beelden die ik heb gebruikt als inspiratiebron waren de plaatjes in de PP van Gerard. Tevens heb ik ook nog wat plaatjes op het internet gevonden van narren, zotten en dwazen en daar valt ook veel inspiratie uit te halen. De techniek is de klas van te voren uitgelegd door Gerard, dus aan de hand daarvan kon ik het masker maken.


 x


werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Zelf had ik nog nooit met deze techniek gewerkt. Meestal was het gewoon een ballon of een ander soort materiaal waar op gewerkt werd. De techniek van eerst een prop maken, vastplakken en dan steeds verder uitbreiden kende ik nog niet.
Lastig vond ik het wel om de details goed te maken, is ook niet helemaal gelukt. De vorm en op het masker zijn de verschillende onderdelen zeker te herkennen maar de details maken of verpesten het masker vaak en dat vind ik niet goed gelukt.



 x

onderzoek
Allereerst moest je van kranten stroken gaan maken, tevens ook een nieuwe techniek die ik heb geleerd om makkelijk stroken te scheuren uit kranten.
Ik had ervoor gekozen om kleine....

.....en grote stroken te scheuren.

Door eerst een grote prop te maken, en daar steeds weer een laag kranten over heen doen krijg je op een gegeven moment het signatuur van een gezicht.




Door op verschillende plekker op het masker propjes te maken, werden de ogen, de neus en de mond gecreerd



En als laatste was het tijd om het masker een beetje kleur te geven. Niet helemaal gelukt zoals ik het voor ogen had, maar de verschillende onderdelen van het masker zijn herkenbaar.




 x


eindoordeel:
 4
Wat vind je geslaagd? Leg uit.



Ik vind het masker redelijk geslaagd omdat het de eerste keer was, sinds hele lange tijd, dat ik met papier mache had gewerkt en met een andere techniek. Het masker is herkenbaar en kan mensen bang maken.

Wat kon beter? Waarom?


De details, ik denk wanneer ik nu weer een masker zou maken dat het dan beter uit de verf zou komen. Van te voren een meer helder idee hebben van wat ik nou precies wilde maken had ook wel geholpen.



Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.


beeld
functie(s)
beschrijving


Functie van het masker is om een enge clown uit te beelden. Niet eentje die je aan het lachen maakt maar juist eentje die je kan laten huilen.
Het masker is eng omdat het rotte tanden heeft, met de bekende Dracula tanden als hektanden. Spitse oren en diepe ogen, echt specifiek uitleggen hoe dat masker nou zo eng wordt kan ik niet. Maar iedereen ziet denk ik wel dat dit een heel eng masker is en degene die dit masker op heeft je de stuipen op het lijf zal jagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten