zondag 5 oktober 2014

Reflectieformulier Beeldend Onderwijs

Hieronder de voorbereidende opdracht, de procesfoto's staan in het reflectieformulier. 

Bij een mythologisch figuur denk ik al snel aan een Fenix, komt omdat ik fan was van Pokémon en Harry Potter, maar vooral omdat het een mooi dier is. De krachten van een mythologisch dier zijn niet bij iedereen bekend, daarom is het een mythologisch dier. Het boeit je en wat die nou precies kan en wat die nou precies doet dat weet je niet.
De krachten van een mythologisch figuur zijn dan ook verschillend op te vatten. Nu is het bij een Fenix zo dat die uit de as herrijzen en vaak in vuur en vlam staan. Nu kan ik me voorstellen dat wanneer je iemand op straat vraagt: ‘Wat is een fenix?’ dat weinig mensen dat zullen weten, maar dat er bij iedereen wel een belletje gaat rinkelen.
Een fenix ziet eruit als een grote gevaarlijke vogel in vuur en vlam. Maar wanneer je aan mensen zult vragen en wanneer je dat aan mij vraagt zou ik zeggen dat een mythologisch figuur tot de verbeelding spreekt. De ene zal zeggen dat het een weerzinwekkend monster is dat mensen kan uitroeien of door een klap van zijn staart iets helemaal weg kan vagen. 

Een egel en een eend 


Een kippetje met slagtanden 

Een olifant en een aap


Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: Bozbezzbozzel
naam studenten: Eline & Daan. 

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.

We hebben 3 verschillende dieren in ons dier het ‘Hertifo’ gebruikt.

  - Hert
            - Vogel
            - Eend





 x
vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).

We hebben het beeldaspect vorm gebruikt. Dat zie je ook aan ons dier.





materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?

We hebben gewerkt met karton, het was stug materiaal maar wel goed mee te werken. Ook hebben we een stanleymes gebruikt om de vormen uit te snijden. Andere materialen waren niet nodig.




beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).

De vormen van de verschillende dieren wisten we zelf wel. Daar hadden wij niet echt voorbeelden voor nodig. Het enige voorbeeld dat we echt nodig hadden was de uitleg van Gerard om bepaalde vormen uit te snijden.




werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?

Wel eerder met stanleymessen gewerkt maar niet met karton. Wat we nieuw hebben ontdekt is dat wanneer je snijdt met een stanleymes je eerst een paar keer voor moet snijden en niet in 1 keer je vorm eruit moet willen halen.





onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?

 
Verschillende onderdeen op het karton getekend.  









Daarna de onderdelen uit het karton gesneden. 







Daarna de onderdelen in elkaar gezet. 












En het eindresultaat is verbluffend! 




 x
eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.



Het is een mooi en herkenbaar beest geworden waaruit de eerder genoemde 3 dieren duidelijk naar voren komen.

Wat kon beter? Waarom?

Samenwerking ging vlekkeloos, de details konden misschien wat mooier.




Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

beeld
functie(s)
beschrijving
Plaats hier de afbeelding van het beeld of verwijs naar het beeld dat ergens anders op je blog staat.
 -
We hadden bij dit onderdeel niet echt voorbeelden nodig. We wisten welk dier we wilde maken en de vormen die gebruikt zijn spreken voor zichzelf.  


woensdag 1 oktober 2014

Opdracht herfstpark



Hieronder de voorbereidende opdracht, de procesfoto's zijn opgenomen het reflectieformulier. 

Zelf ga ik zeker wel eens naar een park, mijn vriendin woont in Breda en daar heb je een ontzettend mooi en gezellig stadspark waar we gewoon wel eens heen gaan om lekker te gaan liggen, muziekje te luisteren en tot rust te komen. Het meest bijzondere park is het park bij de Eiffeltoren. Het is zo'n mooi park en tegelijk het prachtige uitzicht op de Eiffeltoren is echt geweldig. 
Ik denk dat het park bij de Eiffeltoren er hetzelfde uitziet als in de zomer en in de lente, dat heeft ermee te maken omdat er altijd toeristen op af komen. Wanneer er toeristen komen en het hele park ligt onder de bladeren dan maak je geen goede indruk.
Andere mooie parken is het stadspark van mijn woonplaats Nijkerk ,het geweldige vondelpark en het vliegerveld in Amersfoort. 

Stadspark Breda


Park met uitzicht op de Eiffeltoren 


Stadspark Nijkerk 

Vliegerveld Amersfoort 

Vondelpark Amsterdam


Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: Schilder met plakkaatverf een stadspark in herfstsferen. Geef het park een realistisch karakter.
naam student: Daan de Vries

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
De inhoud van de opdracht heb ik geprobeerd te verwerken de bomen in herfstachtige kleuren te maken. Het was voor mij de eerste keer dat ik les kreeg in tekenen met diepte en kleur technieken, dus dat vond ik nog wel moeilijk.

x



vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Proberen verschillende licht nuances aan te brengen door de lucht verschillende kleuren blauw te maken. Ruimteperspectief door de bomen dieper of minder diep in de grond te zetten, naar voren te halen of naar achter te plaatsen.


x


materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Ik heb gewerkt met een penseel, een wat groffere kwast en met verschillende kleuren verf. Meer materialen om een schilderij te maken is niet echt nodig.




x
beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).

Onderaan


x


werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Nee, wat ik net zei is het diep op verschillende beeldaspecten helemaal nieuw voor mij. Op de middelbare school deden wij niet zoveel aan kunstvakken en al helemaal niet aan schilderen.











onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
                                          
Heb eerst verschillende kleuren gepakt zodat ik die goed kon mengen om mooie herfstkleuren te krijgen.












Heb eerst geprobeerd duidelijk een horizon proberen te maken.













Daarna heb ik geprobeerd door middel van meerdere kleuren samen te voegen een wat meer herfstachtige kleur aan de bomen te geven.












Dit is het eind resultaat. Het kan veel beter, maar ik vond het voor de eerste keer toch wel een aardig eindresultaat. 

20140905_123856.jpg wordt weergegeven


3


eindoordeel:
3
Wat vind je geslaagd? Leg uit.



Ik vind geslaagd dat ik tot een eindresultaat ben gekomen waar je wel wat in herkent. Het is absoluut niet hoe het zou moeten zijn maar voor een eerste keer ben ik best wel tevreden.

Wat kon beter? Waarom?


Verschillende kleurnuances maken en het echt op het voorbeeld laten lijken.



Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

beeld
functie(s)
beschrijving
Dit plaatje was eerlijkheidshalve niet de foto die ik heb gebruikt als landschap om na te tekenen. Maar het lijkt er wel heel erg op.
De functie van het schilderij is een handvat te creëren zodat ik als student een mooi schilderij kan maken
Op deze foto zie je een heel mooi landschap. Heel mooi vind ik om te zien dat de schaduwen een mooi effect hebben op de rest van het beeld. Het brengt een extra dimensie aan het schilderij. Het is niet echt een herfstplaatje. Maar komt er voor mij wel in voor, omdat dit voortkomt uit de herfst.


Luisteropdracht Muziek

Aan de hand van het stappenplan heb ik geprobeerd een goede luisteropdracht te maken. Hopelijk kan ik deze ook op mijn stageschool doen zodat ik ook echt kan kijken of het een goede luisteropdracht is.


1. Het nummer dat ik heb gekozen voor mijn luisteropdracht is het nummer ''Feeling Good'' van Michael Bublé. Het is een prachtig nummer met 1 van de beste intro's ooit. Je voelt de spanning opbouwen en ineens staat die daar met zijn mooie Frank Sinatra achtige stem! Waardoor het nummer zo goed is komt onder andere door het fantastische werk van het orkest.

De luisterstijl die ik het meeste bij dit stuk vind passen is creatief luisteren. Wanneer ik dit nummer luister, en dat doe ik vaak, denk ik aan een groot feest met allemaal mooie mensen in galakleding, dure champagne en ontzettend veel elegantie. Zou het ook begrijpen wanneer mensen er musicerend naar luisteren aangezien het melodisch ook ontzettend goed in elkaar zit en er veel instrumenten in voor komen.


2. Kinderen luisteren er denk ik ook op die manier naar. Dit nummer vraagt denk ik best wel wat van de muzikale kennis van kinderen, er gebeurt veel en tegelijk. Maar wanneer ze dit nummer kunnen ''ontleden'' schieten ze wel omhoog qua muzikale kennis.


3. Goede luistervragen bij dit nummer kunnen zijn.

  • Wat voor beeld het roept het bij je op? 
  • Is het een hoog of laag nummer? 
  • Komt er veel herhaling in voor? 
  • Is het een origineel liedje of is het een 1-in-een-dozijn nummer?
  • Welke instrumenten hoor je en kan je die natekenen? 
  • Wat voor dier zou je bij dit nummer denken?
  • In welke situatie zou jij dit nummer opzetten? (Denk aan emotie, dagdeel, vakantie, etc. etc.)
  • Hoe zou je op dit nummer kunnen dansen? 

4. Wat de leerlingen deze les leren is vooral goed luisteren naar een nummer en erachter komen dat er heel veel instrumenten voor nodig zijn om een liedje te maken.

5. Als opening zou ik dit liedje klaar zetten bij de intro. Het begint namelijk met een ''bang''. Ik sta op de gang met de muis in mijn hand en wanneer de kinderen klaar zitten klik ik op de muis en schrikken ze zich waarschijnlijk een hoedje. Daarna laat ik het nummer nog zo'n 10 seconde doorgaan en begin ik mijn les. 


6. Hoe ik deze opdracht door de kinderen uit zou laten werken is:
  • Door ze in groepjes van 4 allemaal eerst 1 keer naar het liedje te laten luisteren. Op die manier kunnen ze zelf ook aandachtiger luisteren, Het gaat dan alleen om de eerste minuut van het liedje, de opdracht gaat niet over het hele nummer want dan zouden ze 5 minuten moeten luisteren, krijg je waarschijnlijk niet voor elkaar. 
  • Daarna maken ze de opdrachten. 
  • Wanneer ze daar mee klaar zijn luisteren ze nog een keer naar het liedje en gaan ze per groepje 4 luistervragen maken. 
  • Dan gaat elk groepje zijn papier met vragen doorgeven aan het volgende groepje zodat die ze gaat beantwoorden. Dus groepje 2 beantwoort de vragen van groepje 1, groepje 3 van groepje 2, groepje 4 van groepje 3 enz. enz. 
  • Ieder groepje die vragen maakt moet ook de antwoorden opschrijven. Na 5 minuten wordt het antwoordblad doorgegeven aan het desbetreffende groepje en die gaat dan de vragen nakijken en daar hebben de groepjes ook 5 minuten de tijd voor.

7. Voor het nabespreken zou ik klassikaal de antwoorden doornemen. Op die manier kan iedereen zien waar ze de fout in zijn gegaan en wat ze juist wel goed hebben gedaan. Als je het op deze manier doet maak je ook nog eens gebruik van cooperatief leren.


Ik heb feedback aan Donia gevraagd, zij had niet veel aan te merken op de luisteropdracht. Alleen een link van het liedje erbij zetten aangezien er heel veel versies te vinden zijn op YouTube.

Michael Bublé - Feeling Good

Zelf heb ik ook feedback geven bij Donia haar luisteropdracht.