maandag 19 januari 2015

Eigen feedback Instructiefilmpje Hoorspel

Inleiding 

Binnen onze samenleving is drama en theater natuurlijk erg belangrijk. Door middel van drama, en dat begint al op de basisschool, leren kinderen zichzelf te uiten. Dat doen ze natuurlijk niet alleen door middel, en tijdens, het vam drama. Drama leert betekenis geven aan verschillende uitdrukkingen van mensen. Als iemand voorover staat gebogen kan dat zoveel verschillende betekenissen hebben. Door drama leer je dat te herkennen. Vind je drama leuk en mooi? Dan vind je dat vast ook van theater. Theater levert een grote bijdrage op sociaal-emotioneel gebied. Het zorgt er ook vaak voor dat je dingen en gebeurtenissen vanuit een andere invalshoek gaat zien. Die twee begrippen, theater en drama zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Het vak drama betekent voor mij vaak opluchting en even lekker bezig zijn met wat anders. Op school zit je toch vaak op een stoel en ben je aan het opletten wat de docent zegt, wat natuurlijk goed is, maar bij drama ben je lekker bezig. Gewoon je tas aan de kant gooien en jezelf uiten en gek goed. Mijn visie over drama is positief. Het is een fijn en ook belangrijk vak, kinderen leren verschillende emoties te herkennen waardoor ze een ander kind, bijvoorbeeld, kunnen steunen. Naarmate je ouder wordt ontwikkel je dit nog meer. De kennis van drama breidt zich op dit moment bij mij uit. Eerst had ik er niet zo veel mee, en met eerst bedeoel ik de basisschool, maar naarmate ik ouder ben geworden en op mijn vorige opleiding(en), heb ik geleerd hoeveel je kan bereiken met expressie, intonatie, beweging, rondlopen. Mensen blijven gefocust en zien jou ook in een ander perpectief.

Reflectie 

Samen met Jacco Heijblom, Judith Priester en Leon Graafland hebben wij opnieuw geprobeerd een instructiefilmpje bij het onderdeel hoorspel te maken. Het vorige filmpje was helaas niet goed genoeg omdat we te weinig echt geluid hadden gebruikt. In dit filmpje hebben we dat uitstekend opgelost door dat juist wel veel te laten voorkomen. De bedoeling van dit filmpje is om andere leerkrachten, die nog nooit van het hoorspel hebben gehoord of mee gewerkt, uit te leggen hoe je een hoorspel kan doen/maken met de klas.
Het maken van het filmpje ging goed, duidelijk en geconcentreerd. Doordat we bij het vorige filmpje duidelijk te horen hebben gekregen wat er niet goed aan was wisten we wat er aan moest veranderen. Op die manier hadden we bij elk onderdeel al snel een idee hoe we het aangingen pakken. Wat ik zelf erg leuk vind aan het filmpje is dat alles met elkaar te maken heeft. In het begin worden voorbeelden van geluiden die je kan maken gebruikt voor het uiteindelijke hoorspel zelf. Op die manier kan je heel goed zien dat we er goed mee bezig zijn geweest.

Reflectie op samenwerking 

De samenwerking ging goed, helaas is Esther Koelewijn gestopt dus hadden we één persoon minder om het filmpje mee te maken. Gelukkig ging de samenwerking dit keer ook hartstikke goed. We hadden bij elk onderdeel een goed idee en wisten precies wat we bedoelde. Wat natuurlijk ook meehelpt is dat we een drama lokaal tot onze beschikking hadden, daarom lagen de materialen voor het grijpen en konden we een realistisch beeld en filmpje maken. Al met al ben ik er voor de volle 100% van overtuigd dat dit filmpje wel een voldoende op gaat leveren. Wij zijn er blij mee en ik hoop dat de beoordelaar dat ook is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten