KERN
Houd rekening met:
LESSTOF
+ Welke informatie komt aan bod, in welke volgorde en aan wie?
+ Hoe maak ik de lesstof toegankelijk en overzichtelijk?
+ Welke vragen stel ik en aan wie?
+ Heb ik goed voor ogen wat ik met deze les wil bereiken?
+ Pendelen tussen leerstof, leerling en leefwereld.
WERKVORMEN
+ Welke werkvormen kies ik en voor wie?
+ Hoe zorg ik voor voldoende variatie in werkvormen?
BEGELEIDING
+ Welke positieve kenmerken zijn er en hoe speel ik daar op in?
+ Hoe speel ik in op onderwijsbehoeften?
+ Hoe cluster ik de kinderen in groepen.
+ Hoe stimuleer ik de motivatie van leerlingen?
+ Hoe geef ik feedback aan leerlingen?
GROEPS
MANAGEMENT
+ Wat kan ik al voorzien en hoe reageer ik daarop
+ Beurtverdeling
+ Pakken en opruimen materialen
+ Regels, afspraken
|
Max. 30 min.
|
Door middel van de meezingmethode gaan de kinderen het
lied leren. Dit lied is eigenlijk een beetje te makkelijk voor kinderen van
groep 7, dat klopt. Maar met in ogenschouw nemen van het feit dat de
kinderen eigenlijk niet zo vaak muziekles hebben, vind ik dit een heel
geschikt lied om nieuwe zangtechnieken en methodes aan te leren.
Als eerst gaan
we het lied samen zingen. Ik ga gewoon zingen en vanzelf leren de kinderen
hoe het lied gaat. Daarna ga ik ze een canon laten zingen. Daarvoor maak ik
6 groepjes van 4, klas heeft 24 ll, Het eerste groepje begint met: ‘’In
Holland staat een huis’’, wanneer in de eerste regel voor de tweede keer ‘’In
Holland staat een huis’’ wordt gezongen begint het tweede groepje met de
eerste keer ‘’In Holland staat een huis’’ enz. enz. Heel belangrijk is dat
de kinderen echt naar zichzelf luisteren en stoppen wanneer zij het hele
liedje hebben gezongen. Wanneer alleen de versie van in Holland staat een
huis er goed inzit breiden we uit met ‘’In dat huis daar woont een heer’’,
zit dat er goed in gaan we verder met de versie ‘’En die heer die kiest een
vrouw’’. Totdat we bij versie 5 uitkomen: ‘’Dat kind dat kiest een pop’’.
De derde vorm die we gaan doen is door de kinderen de
maat te laten klappen en dan alle 14 versies af te gaan. Elk groepje krijgt
dus 2 versies en de laatste 2 versies zingen we klassikaal.
Wanneer het goed gaat zal ik de kinderen een beloning
in het vooruitzicht stellen, een kleine traktatie. Tevens zal ik heel
enthousiast worden wanneer de kinderen dit gewoon oppikken en uitvoeren.
De groepjes maak ik eerst zelf aan de hand van de
kennis die ik heb over de ll. Daarnaast zal mijn stagebegeleider laten zien
welke groepjes ik gemaakt heb en dan zal zij misschien een aanpassing doen.
Wat ik kan voorzien is dat ll het snel saai gaan
vinden, daarom neem ik 3 vormen om het lied te zingen zodat de kinderen
geboeid blijven.
Regels en afspraken maak ik samen met de ll voor de les
en ik zal heel streng zijn op het naleven van de regels. Doe ik dat niet
wordt het, vooral bij een muziek les, een chaos.
|
|
AFSLUITING
+ Hoe bespreek ik de les na?
+ Hoe controleer ik of leerlingen de doelen hebben bereikt?
+ Hoe evalueer ik de les met de leerlingen?
|
|
Als afsluiting ga ik samen met de ll in gesprek. Vonden
ze deze les leuk? Zouden ze vaker een muziekles willen?
Evalueren doe je eigenlijk tijdens de les al, in een
muziekles zie je heel snel of het aanslaat of niet.
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten